sedap jugak rupanya kalau guna tepung beras nehh..

4:42 PM


Assalamualaikum,

   Alhamdulillah, baru selesai menggoreng ubi manis buat nenda tercinta . hah! Siap nenda-nenda lagi. Okehla. Baru tadi siap menggoreng ubi goreng la. Bukannya apa, ubi manis yang mak saya beli tuh dah meronta-ronta mintak digoreng. Hmm. So, tadi merajinkan diri membuat benda tuh la.

  Sebenarnya, saya memang tak pandai nak buat batter untuk goreng ubi tuh. So, sebelum memulakan prosese semua tuh, saya google la resepi buat batter dia lebih rangup.

   Dari pembacaan saya, penjual- penjual pisang goreng, ubi goreng neh, sesetengah daripada mereka neh gunakan plastic untuk merangupkan lagi gorengan tuh.euuww... dengar pun macam seram ! ha, semalam baru melantak pisang goreng beli dekat pasar Mawar neh.

   Okeh, masuk balik ke cerita asal. So, tadi gugel-gugel resepi, dapat la resepinya .huiyo! banyak jugak bahannya. Ingatkan Cuma tepung gandum + air + garam sedikit.  Rupanya, ada yang lagi kompleks lagi. Bak kata orang, kalau nak makanan sedap, memang banyak bahan yang diguna. So, baca punya baca resepi tuh, kena ada tepung beras, tepung gandum, garam sedikit, serbuk kunyit @ pewarna kuning,marjerin, telur, air, blablabla...

  Memang rumit jugak. So, saya pegi cek dapur dulu tengok bahan apa yang ada. Cek punya cek, eh, takda santan pulak. Okehla.tengok balik resepi yang dorang ajar. Lepas tuh, dah malas fikir punya pasal, saya masuk dapur, amik bekas besar, saya terus masukkan tepung beras, tepung gandum, sedikit garam, serbuk kunyit, dan air. Done! Yang tuh malas punya batter agaknya.muehehe.. kalau nak full resepinya, bolehla godek dekat SINI , SINI ATAU SINI ya!

  Okehla. Biarpun batter saya agak tak cukup bahan. Tapi agak sedap bila dah masak.haha! puji diri sendiri punya pasal. Eh, tapi betul tauu. Sedap jugak. Kalau tak percaya cuba la resepi versi malas a.k.a. tak cukup bahan tuh.haha. tapi kalau tak menjadi, jangan salahkan saya.

  Okehla. Dah agak penat menaip neh. nanti kalau taip lagi panjang, boleh runcing jemari saya nanti.hee.. maaflah, hari neh saya agak sewel sikit. Tak pa kann??

You Might Also Like

0 comments