#Bunga Alpinia terbakar

7:18 PM


Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Baru habes berbuka puasa di negeri Sabah di Bawah Bayu neh.
Mostly, orang yang ada kaitan dengan industry perkapalan neh mesti dah dengar pasar MT Bunga Alpinia yang meletup dan terbakar di Labuan Port awal pagi neh.

  Saya dapat berita mengejutkan neh pagi tadi sebaik bukak mukabuku. Almaklumlah, muka buku sekarang neh pesat membangun. Semua berita boleh dapat.
Okeh. Sambung balik pasal cerita MT Bunga Alpinia neh. Menurut sumber yang dipercayai, kapal terbakar sebaik disambar petir pukul 2.30 pagi semalam.

  Hmm.dalam group yang saya join tuh, grup PGK, CHSP dan KPM, semua hapdate pasal benda neh. Mula –mula dengar, memang terkejut jugak. Tangan terus jadi sejuk , badan menggeletar. Bukan sebab encik kapal sign on kapal tuh. Tapi sebab encik kapal dalam industry neh , then kapal yang terbakar tuh milik company yang encik kapal bekerja. MISC.

  Setiap jam, setiap minit rata- rata ahli yang tahu pasal berita neh hapdate perkembangan mengenai kapal neh. latest yang saya tau. Seorang disahkan meninggal dunia. Innalillah. Takziah untuk mangsa dan keluarganya. Beliau terkorban semasa menjalankan tugas. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Tambah- tambah lagi bulan Ramadhan neh penuh dengan keberkahan kan. InsyaAllah.

  Tadi petang around pukul 3.20 pm macam tuh, dapat panggilan dari salah seorang member PGK, kak Zati. Menangis-nangis dah call saya, bimbang sebab teringatkan encik kapalnya yang jauh di China tuh. Owh, encik kapal kak Zati pun bawak kapal chemical jugak. Sebab tuh kak zati risau sangat. Saya Cuma mampu tenangkan secara lisan sahaja. Sedangkan masa tuh Cuma Allah yang tahu macam mana perasaan saya. Risau, takut semua rasa ada. Yang neh baru kapal Chemical, dah kena macam tuh. Mintak dijauhkan la untuk semua kapal.

  Sekarang baru saya terasa bagaimana besarnya pengorbanan pelaut yang kerja jauh daripada keluarga, balik pun sekejap, then keja berbulan-bulan atas laut tuh. Lepas tuh teringat lagi encik kapal yang nun jauh bumi Eropah tuh.

  Harap dipermudahkan perjalanannya. Amin. Sekarang rasa rindu sangat dekat encik kapal dan berharap dya akan contact saya secepat mungkin. Itu sahaja harapan saya.
Ini barulah cabaran yang sebenar bersama dengan seafarer. Kerja dorang bukannya senang. Harap hati diperkuatkan lagi menanti encik kapal pulang ke pangkuan dengan selamatnya.

link yang korang boleh baca berita neh : berita harian  the borneo post

sumber : muka buku kawan. 

sumber : KPM


You Might Also Like

0 comments