attire

E-Day Preparation

3:04 PM

Assalamualaikum dearies!

    Lama tak 'post - mempost' di belog yang ini . Sebabnya dah selalu kepenatan meng'gugel-gugel' hal- hal yang agak penting kononnya dan sekali buat kerja di klinik la. Dah namanya meminjam line wifi klinik, haruslah rajin jugak buat kerja lain kan. Karang nanti orang komplen pulak kami duduk makan gaji dalam klinik ni. Haha. Tapi yang tu tak kisah la. Kalau dah memang takda kerja nak buat di klinik lagi, maka bolehla bermula dengan sesi gugel- menggugel kan.. Panjang pulak intorduction saya niii.. Hehe.

Okeh,sekarang ni saya sibuk sikit dengan persediaan e-day saya (insyaallah) yang mungkin berlangsung dalam hujung tahun ni. Padahal untuk majlis bertunang ni tak payah nak sakitkan hati dan sakitkan kepala sebenarnya. Buat yang ringkas sudah. Saya memang buat yang ringkas. Tapi kos perbelanjaannya tetap perlu dikira. Yalah, saya ni nak bertunang pun, bukannya ada sponsor. Taja diri sendiri sudah..

Seperti yang sedia maklum, saya bekerja makan gaji di sabah.. Dan keluarga saya pulak di semenanjung. Tapi saya orang sabah tau! Kalau nak bukak cerita satu- satu bagaimana keluarga saya boleh menetap di semenanjung memang tak cukup selembar- dua lembar buku. Kalau dipendekkan cerita, mak saya nak balik ke tempat dia. So , sebagai anak- anak yang taat setia kepada ibu bapanya, adik- adik saya pun ikutlah menetap bersama mak. Dan saya tinggal sorang- sorang berjuang di sini. (sobs)

Okeh, cukuplah pasal kes pindah randah tuu. Sambung balik pasal cerita persediaan tunang ni.  Saya dah list out kan semua benda dari sebesar- besar kuman ke sekecil- kecil zarah. Tapi tak lengkap pun sebenarnya. Cukup untuk panduan saya sahaja. Sendiri mau fahamlah dengan draf sendiri kann..

Okeh, so ini adalah draf untuk persediaan majlis pertunangan ni .

1. Save the date
*yang ini setelah puas meneliti semua kemungkinan, tarikh pun dah ada. Insyaallah kalau takda aral melintang katanya, jadilah majlis ni pada tarikh yang kami dah tetapkan. 

2., venue tunang. 
* okeh, bab ini yang payah sedikit. Sebab mak saya balik semenanjung pun, cuma menyewa apartment dulu. Tapi setelah dikira jumlah tetamu yang akan datang, kami kena mencari alternatif lain. So, alternatif tu carilah homestay supaya majlis kitorang nanti berjalan dengan lancar.  Sebab saya jauh nun di sabah ni, makanya adik- adik dan mak saya lah jadi kaki dan tangan saya disana. Oh ya, serta jadi mata, hidung dan lidah saya sekali.. Mak saya dah settlekan hal homestay ni. Best price pun kitorang dapat rm300/day. So, okehlah tu. Sekurang-kurangnya tetamu yang datang nanti akan rasa selesa jugak kann...

3. Catering 
* okeh, ini pun bab yang penting jugak. Kalau duduk di kawasan bandar , memang susahlah nak merasa suasana rewang kan.so, jalan yang mudah dan selamat, cari katering. Yang ni pun saya mintak tolong dnegan mak saya untuk carikan katering yang masak sedap, servis tip top walaupun permintaan menu kitorang cuma bihun dan kuih- kuih melayu. Manalah tahu kan, nanti kalau servis dorang tiptop masa kenduri tunang, bolehlah lantik dorang untuk majlis nikah kitorang kelak. Haha. Okeh. Verangans lagi. 


4. Hantaran
* kalau ikut adat dulu- dulu, cuma pihak lelaki sahaja yang beri hantaran/berian kepada pihak perempuan tanpa perlu dibalas. Itu setakat pengetahuan saya lah. Tapi kalau ikut trend sekarang ni, untuk majlis bertunang pun kena ada jugak hantaran buat pihak lelaki. Jadi, saya pun follow the flow jugalah. Saya pun sediakan juga hantaran tapi semuanya manisan. Yang ni saya tak beli lagi sebab masih terlalu awal kalau nak beli sekarang. Tunggulah seminggu sebelum majlis, baru semua manisan ni dibeli. Karang tak pasal- pasal cik semut datang mengerumuni cik manisan... Yang ni pun saya dan encik kapal dah tetapkan jumlah dulang yang perlu disediakan.


5. Pakaian tunang
* tema - part tema warna ni dah selesai. Baru 3 hari lepas saya pergi cari kain untuk baju tunang. Punyalah susah mencari, allah saja yang tahu. Hari tuh nasib baik ada lagi beberapa meter terakhir kain untuk warna yang saya pilih tu. Nasib baik. 
Design baju - Pilih yang ringkas sudah. Nanti kaalu nak grand meletops , bolehlah direalisasikan masa kenduri kahwin kann..

6. Jemputan 
* bercakap pasal jemputan ni berkait rapat dengan katering kan. yalah, Kita nak order menu untuk katering pun, kena kira jugak jumlah jemputan, untuk e-day saya ni, kitorang cuma buat secara tertutup sahaja. Jadi jumlah jemputan takkan melebihi daripada 50 orang. Insyaallah. 

7. Mini pelamin + mekap. 
* yang ni masih kiv lagi samada nak ambik pakej daripada mana- mana bridal ataupun diy sahaja. 


Okeh,yang ini draf saya. Draf korang pulak macam mana? 



You Might Also Like

0 comments